Lite om läsbarhet

GDJ @ Pixabay

I GDPR står det nämnt att texter skall vara lätta att förstå.

The principle of transparency requires that any information and communication relating to the processing of those personal data be easily accessible and easy to understand, and that clear and plain language be used.

Hur gör man detta då?

Engelska hjälpmedel

På engelska kan man använda Flesch–Kincaid metodik för att se till att dina texter är lätta att förstå.

Svenska hjälpmedel

Om du skriver på svenska kan du använda LIX (läsbarhetsindex) för att analysera din text.

Som ett experiment gjorde jag detta (med hjälp av https://www.lix.se/) på några svenska ”integritetspolicys” jag hittade på nätet, med följande resultat. I de fallen jag inte hittade en explicit integritetspolicy tog jag ”cookie” policyn.

Policy Lix Meningar Ord Url
Telia 40 208 2073 https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy
Seb 42 42 273 https://seb.se/kundservice/juridik-sakerhet/integritetspolicy
Spotify 46 418 6379 https://www.spotify.com/se/legal/privacy-policy/
Eniro 47 196 2536 https://www.eniro.se/hjalp/integritetspolicy/
TV4 46 91 838 https://www.tv4play.se/support/integritetspolicy
SVT 36 185 1456 https://kontakt.svt.se/guide/cookies-och-personuppgifter
SR 44 95 898 https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3756&artikel=4771512
Apple 44 259 3214 https://www.apple.com/legal/privacy/se/
Tradera 51 185 3349 http://info.tradera.com/sakerhetscenter/integritetspolicy/
Tolkning
< 30 Mycket lättläst, barnböcker
30 – 40 Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 – 50 Medelsvår, normal tidningstext
50 – 60 Svår, normalt värde för officiella texter
> 60 Mycket svår, byråkratsvenska

Bonus!

Passa på att ta opengdpr ”fem snabba” Quiz.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *